Ruch swoje DNA Katy Bowman

https://purana.com.pl/produkt/rusz-swoje-dna-odzyskaj-zdrowie-poprzez-naturalny-ruch-katy-bowman/

Ćwiczenia czy ruch

Jeżeli już jesteś aktywny fizycznie to świetnie. Ćwiczenia dają wiele pozytywnych wyników i jest to dla nas zupełnie oczywiste. Ale jest pewien haczyk: ćwiczenia nie zawsze działają korzystnie na każdą część ciała. To co dobre dla zrzucenia wagi, może być złe dla kolan, coś co świetnie wpływa na obwód pasa, może wywołać problemy w dnie miednicy.

Nasze ciało potrzebuje więcej „ruchowego odżywiania” niż zapewniają mu ćwiczenia, które lansuje obecny świat. Osoby uprawiające czynnie sport należą do grupy aktywnej fizycznie, ale w porównaniu z tzw. populacją łowców – zbieraczy,  z przed tysięcy lat,  prowadzą siedzący tryb życia.

Różnica między człowiekiem niećwiczącym, a regularnie trenującym wynosi ok 300 minut w tygodniu. Wyobraź sobie różnicę między osobą aktywną fizycznie a łowcą-zbieraczem angażującym swe ciało przez 8 godzin dziennie. Wynosi ona aż 3 tysiące minut.

Obecnie zalecane są trzy kategorię ruchu: kardio, trening siłowy, stretching. Każda z tych form wzmacnia określone partie mięśni. Niestety skupiają się one tylko na jednej formie ruchu i w związku z tym nie wszystkie części ciała zostają odżywione. Tak jak suplementy diety nie powinny stanowić podstawy naszego odżywiania, tak ćwiczenia nie mogą być podstawą ruchu.

Moc chodzenia

Czy wiesz, że żadna siłownia, klub fitness nie zastąpi nam spędzania czasu na chodzeniu boso, kucaniu, zwisaniu, kołysaniu się czy zwykłym spacerowaniu, tak jak zwykli to robić nasi przodkowie. Pierwszą rzeczą jaką warto nauczyć się na nowo to chodzenie.

Mięśniowe napięcia wywołane przez długotrwałe siedzenie, obuwie na obcasach, niewłaściwe zgięcia bioder, pozbawiły nasze mięśnie zdolności wytwarzania siły wystarczającej do stabilnego ruchu. Gdybyśmy chodzili dużo więcej  i znacznie mniej siedzieli, nasz chód wyglądałby zupełnie inaczej.  Na początek warto również pomyśleć o minimalistycznym obuwiu, które nie będzie regularnie deformować naszych stóp.

Dodatkowo planując program chodzenia warto pamiętać o następujących rzeczach:

  • Im więcej stopa może się poruszać i odkształcać na danej powierzchni, tym mniej pracy musi za nią wykonywać staw skokowy.
  • Im więcej wzniesień i spadków powierzchni, tym bardziej aktywne są kostka, kolana, biodra, miednica.
  • Im więcej piasku, korzeni, kamieni zalega na powierzchni, tym więcej mięśni zaangażowanych w twoim ciele.

Biomechanika podkreśla, że chód to skoordynowany wysiłek wszystkich części ciała, który może angażować wszystkie mięśnie jednocześnie.

Ruch swoje DNA Katy Bowman